Infopaketti – KuHa
Sakupe Oy ottaa hoitaakseen Pirhan maakuntien tekstiilihuoltopalvelut 3.2.2025 maanantaista alkaen. Tekstiilien ensitoimitukset yksiköihin aloitetaan viikolla 5 (27.1.2025 – 2.2.2025). Tässä vaiheessa yksiköihin tulisi olla asennettuna asiakkaan toimesta hyllypaikat tekstiileille, sillä työvaatteet toimitetaan jatkossa viikattuina. Hyllypaikkojen asentaminen on ensisijaisen tärkeää, sillä Sakupen rullakoita ei saa käyttää tekstiilien varastoimiseen. Asiakkaan vastuulla on myös hankkia pyykkipussitelineet likapyykin keräystä varten. Tämän lisäksi Tuomi Logistiikan kuljettajilla tulee olla mahdollisuus päästä kohteisiin.
Lindström & Comforta huolehtii omien tekstiilien pois viennistä yksiköistä seuraavalla aikataululla:
3.2.2025 Nokia, Pirkkala
4.2.2025 Ylöjärvi
5.2.2025 Kangasala
6.2.2025 Lempäälä, Vesilahti
7.2.2025 Pälkäne, Sahalahti
Huom. Viikolle 5 (27.1.2025 – 2.2.2025) tehtävien ensitilauksien toimituspäiväksi tulee valita 1.2.2025 lauantai. Kyseiset tilaukset tulee olla tehtynä viimeistään viikolla 2 (6.1.2025 – 12.1.2025). Tulette saamaan Sakupelta teidän omien tarpeidenne pohjalta rakennetut yhteiskäyttöiset tilaajatunnukset jokaiseen yksikköön. Ensitilauksia tehtäessä on hyvä huomioida, että tilattavat tekstiilit ovat Sakupen omistamia yhteiskäyttöisiä tekstiilejä, eikä tilausmääriä tule ylimitoittaa kulutukseen nähden. Olemme varautuneet palvelun aloitukseen tilaamalla itsellemme uutta tekstiiliä, mutta myös meidän tekstiilivarastomme ovat rajalliset.
Huomioittehan, että tekstiilit ovat toimitettu aiemman palveluntarjoajan toimesta viikattuina (pl. työvaatteet). Sakupe toimittaa jatkossa osan tekstiileistä viikkaamattomina verkkopusseissa. Tekstiilitoimituksien mukana löydätte aina lähetysluettelon, josta löydätte myös asiakastietonne (asiakas- ja osastonumero). Tiedossa oleva asiakas- ja osastonumero nopeuttaa asiointia Sakupen asiakaspalvelun tai Sakupen edustajan kanssa.
Tekstiilihuoltopalvelun haltuunoton jälkeen (3.2.2025 alkaen) asiakaspalvelu siirtyy kokonaisuudessaan Sakupen hoidettavaksi, joten myös Lindström & Comfortan tekstiileihin liittyvät yhteydenotot tulee kohdentaa Sakupen asiakaspalveluun. Lisätietoa Sakupen asiakaspalvelusta löydät tämän infopaketin loppupuolelta.
Järjestämme asiakkaillemme koulutuksia tilausjärjestelmän käyttämiseen ennen palvelun aloitusta. Ohjevideon tilausjärjestelmän käyttämiseen löydätte myös tästä infopaketista.
Jos pesetätte omia tekstiilejä Sakupella, luettehan alla olevan ohjeistuksen huolella omien tekstiilien pesusta ja tuotteiden nimikoinnista, kiitos!
Palvelukuvaus Sakupen tekstiilipalveluista
Sakupen palvelu perustuu pääosin yhteiskäyttöisten tekstiilien vuokraamiseen tarkoittaen sitä, että toimituskertamaksulla vuokraamme asiakkaalle tekstiileitä heidän tarpeisiinsa. Kun tekstiilit ovat käytön jälkeen pesun tarpeessa, ne tulee palauttaa takaisin pesulaan pestäväksi, jotta ne ovat myöhemmin taas uudelleen jonkun toisen asiakkaan tilattavissa ja käytettävissä. Kaikki tilattavat yhteiskäyttötekstiilit ovat Sakupen omistamia, joten on ensisijaisen tärkeää, että niitä kohdellaan asianmukaisesti ja ne palautetaan takaisin pesulaamme pestäväksi. Palautusvelvollisuus koskee luonnollisesti myös Sakupen omistamia rullakoita, pyykkipusseja ja henkareita, joita puhtaiden tekstiilien toimituksissa asiakkaille käytetään.
Asiakas ei saa varastoida ylimääräisiä tekstiilejä omiin tiloihin, vaan tekstiilejä tulee tilata tarpeeseen asiakkaan tekstiilikulutuksen mukaan. Oikeaoppinen likapyykin käsittely on myös ensisijaisen tärkeää, jotta kuljettajamme saa pikaiset pyykit matkaansa puhdasta tuodessaan, ja pesulan päässä pyykin lajittelu on sujuvaa (likapyykki on pakattu oikean väriseen pyykkipussiin).
Sakupen tekstiilipalvelut
Tekstiilien tilaaminen
Sakupen asiakaspalvelu luo asiakkaillemme tunnukset Texportal tilausjärjestelmään, joilla asiakkaat pääsevät tilaamaan itselleen ennalta määrätyn valikoiman mukaisesti tarvittavan määrän tekstiileitä. Tilausten tekeminen on helppoa ja yksien tunnuksien alta voi vaivattomasti tilata tekstiilejä usean osaston käyttöön. Texportal tilausjärjestelmästä tilattavat tuotteet ovat yhteiskäyttöisiä.
Asiakkaalle merkattuja vilutakkeja tai äitiyshousuja ei pysty tilaamaan Texportal tilausjärjestelmästä. Kyseiset tuotteet merkataan aina asiakaskohtaiseksi tuotteeksi meidän toimestamme ja merkkauksesta johtuen ne palautuvat takaisin asiakkaalle automaattisesti pesun jälkeen. Kyseiset tuotteet hallinnoidaan ja tilataan Pirhan vaatehuollon kautta.
Tilaajatunnukset toimitetaan teille ennakkoon ennen virallista aloitusta. Huomioittehan, että tunnukset ovat yhteiskäyttöisiä, eli tilaajatunnuksia voi hallinnoida useampi henkilö.
TILAUSPÄIVÄ – TOIMITUSPÄIVÄ
maanantai – keskiviikko
tiistai – torstai
keskiviikko – perjantai
torstai – maanantai
perjantai – tiistai
Tilaukset klo 16:00 mennessä
Tuotteita tilattaessa on tärkeää, että niitä tilataan vain tarvittava määrä “inventaarioon perustuen”. Vuokratekstiilejä ei ole tarkoitus varastoida pitkäaikaisesti. Suosittelemmekin maksimissaan yhden viikon kulutusta vastaavaa määrää pidettäväksi varastossa.
Liian pitkään varastoitujen tuotteiden hygieniataso laskee ja tekstiilien kierto heikkenee. Hygieniasyistä emme voi hyvittää palautettuja ”käyttämättömiä” tekstiilejä, vaan ne on laitettava pesuun. Siksi on tärkeää olla huolellinen tilausvaiheessa. Autamme mielellämme asiakkaitamme tilausmäärien ja toimitusten suunnittelussa.
Tilausportaalin ohjevideo – yhteiskäyttöiset_tekstiilit
Korjaamalla tekstiilejä säästämme rahaa ja luonnonvaroja – tuplaamalla tuotteen käyttöiän päästöt puolittuvat.
Tekstiilien poistaminen käytöstä
Tekstiilit ovat Sakupen omistamia, joten niitä ei saa omatoimisesti poistaa käytöstä asiakkaan toimesta. Ohjesääntönä voidaankin pitää, että kaikki tekstiilit tulee aina palauttaa takaisin Sakupelle. Palvelusopimuksen mukaisesti Sakupe vastaa tekstiilien korjaamisesta tai käyttökelvottomien tekstiilien hävittämisestä kierrätykseen.
Lähtökohtaisesti pyrimme aina korjaamaan tekstiilit tai uusiokäyttämään niitä jollain toisella tavalla. Asiakkaan vastuulla on rikkonaisen tekstiilin palauttaminen takaisin pesulaamme läpinäkyvässä vaatepalautuspussissa. Palautusohjeesta lisää seuraavassa kappaleessa
Tekstiilien palautus pesulaan
Tekstiilit tulee aina palauttaa pesulaan oikean värisessä pyykkipussissa, eli esimerkiksi työvaatteet tulee pakata niille osoitettuun pyykkipussiin, eikä niiden sekaan tule pakata siivoustekstiiliä. Pyykkipussin muovilukko riittää pussin sulkemiseen, joten suljettehan pyykkipussit huolellisesti ilman solmujen tekemistä. Pyykkipusseja täyttämisestä olemme ohjeistaneet asiakkaitamme siten, että ne saisivat painaa täytenä max. 15 kg tai olla 2/3 osaa täytettynä.
Likapyykkiä pesulaan lähetettäessä on huomioitava, ettei pyykin joukkoon saa jättää mitään instrumentteja, kertakäyttötuotteita, jätteitä eikä henkareita. Henkarit palautetaan henkaritelineissä, joita saa tilattua Sakupelta. Työvaatteiden taskut tulee tyhjentää, nimikyltit poistaa, sekä työvaatteet palautetaan pesulaan oikein päin käännettyinä (ei nurinpäin).
Sakupen läpinäkyvässä vaatepalautuspussissa voitte lähettää teille merkatut tekstiilit (vilutakki ja äitiyshousut) palautusta tai korjausta varten Sakupen merkkaamoon. Vaatteiden mukaan pyydämme lähettämään tarkat ohjeet muutostarpeesta ja yhteystietonne (asiakas ja osastonumero). Palautuspussin voitte jättää likapyykin keräyspisteisiin, jolloin se lähtee kuljetuksemme mukaan. Yhteiskäyttöisiä tekstiilejä varten palautuspussia ei tarvitse käyttää muuten kuin rikkinäisen tekstiilin palauttamiseen.
Sleep Angel -tyynyjä ei saa palauttaa pesulaan pestäväksi, vaan ne tulee desinfioida asiakkaan tiloissa tyynyn mukana tulleen ohjeen mukaisesti.
Palautathan työvaatteet oikein -video
Omien tekstiilien pesu
Asiakkaan omat tekstiilit tulee nimikoida oikein ja toimittaa ne pesulaan pestäväksi oikean värisessä pyykkipussissa. Kaikkiin asiakkaan omiin tekstiileihin tulisi kirjata selvästi lähettäjän tiedot mahdollisimman tarkkaan, jotta ne osataan palauttaa takaisin sinne mistä ne ovat tulleetkin meille pesuun. Pesemme vuositasolla yli 11 miljoona kiloa tekstiiliä, joten nimettömien yksittäisten tekstiilien palauttaminen takaisin asiakkaalle on luonnollisesti mahdotonta.
Tekstiilien merkkaus onnistuu joko nimikoimalla tekstiilit jatkuvaa pesua varten tai yksittäisellä pesukerralla riittää, että niihin merkataan lähettäjän tiedot pesun kestävällä tussilla esimerkiksi tekstiilin pesuohjelappuun. Kaikissa pesuun lähetettävissä tekstiileissä täytyy olla mukana myös pesuohje.
Hankkiessanne omia tekstiilejä, huomioikaa niiden pesu- ja huolto-ohjeet. Tekstiilien tulisi olla helposti pestäviä ja huollettavia, sekä laitospesun kestäviä. Hankintaa tehdessä on hyvä varmistaa, että vaatteita riittää viikon pesukierrosta varten. Tekstiilien tulisi kestää vähintään 40-asteen vesipesu ja trikootuotteiden on oltava kestäviä rumpukuivaukselle.
Tarvittaessa opastamme tekstiilien hankinnassa. Sakupe Oy ei vastaa tuotteiden rikkoutumisesta, jos tekstiilit eivät kestä laitospesua, tai niiden katoamisesta, jos tekstiilejä ei ole nimikoitu ohjeistetulla tavalla. Jos tekstiilit katoavat pesussa, olettehan yhteydessä meidän asiakaspalveluumme välittömästi. Säilytämme kadonneita tekstiileitä vain muutaman viikon ajan ennen kuin laitamme ne kierrätykseen.
Nimikointiohjeet:
Tekstiilit tulee palauttaa ensimmäistä kertaa nimikoitavaksi Sakupen kirkkaassa vaatepalautuspussissa, joita toimitamme yksikköihin, joiden tiedämme pesettävän omia tekstiilejä. Vaatepalautuspusseja asiakkaamme voivat myös tilata Texportal tilausjärjestelmästä kappaleittain. Yhdessä vaatepalautuspussissa palautetaan nimikoitavaksi yhden asukkaan tekstiilit. Tarvitsemme palautuspussin yhteydessä seuraavat tiedot nimikointia varten:
- Paikkakunta
- Laitos
- Osasto
- Asukkaan nimi (palautusta varten)
Nimikointia varten tekstiilit voivat olla likaisia tai puhtaita. Sakupe Oy kiinnittää tekstiileihin kestomerkin, johon merkataan asiakkaalta toimitetut nimikointiin tarvittavat tiedot. Tämän jälkeen Sakupe lähettää puhtaat tekstiilit takaisin asiakkaalta saamien tietojen perusteella.
Tekstiilit palautetaan nimikoinnin jälkeen omana eränään, eli esimerkiksi yhden asukkaan vaatteet eivät sotkeudu palautuksen yhteydessä muiden asukkaiden vaatteiden kanssa. Kun asukkaan vaatteet on palautettu takaisin yksikköön, asiakkaan vastuulle jää asukkaan nimen merkkaaminen tekstiilitussilla (pesun- ja vedenkestävä) Sakupen kiinnittämään kestomerkkiin. Tämän jälkeen tekstiilit voi jatkossa palauttaa normaalisti pesuun sini-punaisessa pyykkipussissa, eikä asukkaiden tekstiileitä tarvitse enää erotella omiin pyykkipusseihinsa. Huomioittehan, että hoitohenkilökunnan tulee varmistaa vaatteiden lajittelu asukkaille nimikointiprosessin jälkeen, sillä yksittäisen asukkaan vaatteita ei enää nimikoinnin jälkeen toimiteta omana eränään.
Huom. jos asukkaalle tulee uusia tekstiilejä, niin uudet tekstiilit lähetetään aina nimikoitavaksi yllä olevan ohjeen mukaan.
Tärkeitä muita huomioita omien tekstiilien pesusta:
- Sini-punaiset pyykkipussit tulee pakata aina omaan rullakkoon, niitä ei saa pakata muiden tekstiilien ja pyykkipussien kanssa samaan rullakkoon.
- Sini-punaiseen pyykkipussiin tulee laittaa osoitetarrat niitä pesuun laittaessa, jotta ne palautuvat takaisin oikeaan yksikköön. Nämä osoitetarrat toimitetaan yksiköihin Sakupen asiakaspalvelun toimesta ennen palvelun aloitusta.
- Sini-punaisia pyykkipusseja ei tarvitse tilata erikseen, vaan ne palautetaan takaisin yksikköihin puhtaana tekstiilien kanssa.
Lisätietoa omien tekstiilien pesuprosessista saatte Sakupen asiakaspalvelusta.
Eristyspyykki (tartuntavaarapyykki)
Osa tekstiileistä tulee pakata Sakupelle palautettavaksi ns. eristyspyykkinä, joita ovat esimerkiksi:
- päätäi, vaatetäi, syyhy ja lude
- candida auris –kantajan pyykki
sekä märkä ja eritteinen:
- virusripuli; norovirus, rotavirus
- clostridium difficile
- hilseilevä MRSA
- tuberkuloosi
Eristyspyykki käsitellään pesulassa aina omana prosessinaan, eikä eristyspyykkipussiin tule laittaa ikinä mitään muuta pyykkiä! Eristyspyykki pakataan vedessä aukeavaan keltaiseen muovipussiin ja sen jälkeen kankaiseen pyykkipussiin, joka on väriltään keltainen. Asiakkaat voivat tilata näitä pusseja itselleen Sakupelta pyykkitilauksen yhteydessä. Jos pakattava eristyspyykki on märkää, niin se kiedotaan kuivan tekstiilin sisään ennen pussiin laittamista.
Eristyspyykki käsitellään pesulassa aina omana prosessinaan. Pyykkiä käsiteltäessä noudatetaan yksikön/toimipisteen voimassa olevia hygieniaohjeita
Eritteinen pyykki ei ole eristyspyykkiä, eli se palautetaan normaalin pyykin mukana pesulaan. Eritepyykistä irtonainen erite tulee aina poistaa tekstiilistä. Jos eritepyykki on märkää, se kiedotaan kuivan pyykin sisään.
Löytötavarat
Säilytämme löytötavaroita muutaman viikon ajan. Arvokkaammat löytötavarat (yli 20€), avaimet, korut jne. toimitamme Jyväskylän poliisilaitokselle. Jos sinulta on kadonnut jotain tekstiilien mukana pesulaan, olethan yhteydessä Sakupen asiakaspalveluun.
Henkilötietoja tai muuta arkaluonteista tietoa sisältävät löytötavarat hävitetään tietoturvasyistä, jos niiden omistajaa ei pystytä luotettavalla tavalla tunnistamaan. Myös pankkikortit ja muut maksuvälineet, muistitikut sekä potilaskertomukset hävitetään tietoturvasyistä.
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelumme auttaa mielellään teitä askarruttavissa asioissa arkisin klo 8 – 15. Otamme myös mielellämme palautetta vastaan toiminnastamme. Palautekanavan löydät alla olevan painikkeen takaa tai vaihtoehtoisesti voitte myös lähettää palautetta suoraan meille sähköpostilla. Asiakaspalvelun yhteystiedot sekä rooli- ja vastuujaot alla.
Asiakkuusvastaava Terhi Ruohomäki auttaa teitä seuraavissa asioissa:
- asiakkaan sopimustekniset asiat
- asiakkaan tuotevalikoima
- palvelun hinnoittelu
- tekstiilihuoltopalveluiden järjestäminen ja opastus asiakkaan tiloissa
Sakupen asiakaspalvelu auttaa teitä seuraavissa asioissa:
- päivittäinen tekstiilipalvelu (mm. tilauksiin ja tuotteisiin liittyvät kysymykset, yleinen opastus, mahdolliset ongelmatilanteet ja reklamaatiot, kuljetus ja logistiikka, laskutus, tilausportaalin tunnukset, löytötavarat)
Asiakaspalvelun yhteystiedot
Sakupe Oy asiakaspalvelu
p. 09 231 219 81
asiakaspalvelu.jyvaskyla@sakupe.fi
Terhi Ruohomäki, asiakkuusvastaava
p. 044 471 7110
terhi.ruohomaki@sakupe.fi